Chcete reagovať na ponuku práce?

Urobte to správne.

Lokalita

Skôr, než budete odpovedať na pracovnú ponuku, zamyslite sa, v akej situácii sa nachádzate. Ste ochotný za prácou vycestovať aj do inej časti Slovenska či dokonca za hranice, alebo je pre vás dôležitejšie doterajšie zázemie? Uvedomte si, že v zahraničí, s výnimkou Českej republiky, je potrebná angličtina na veľmi dobrej úrovni.

Čísla, vzťahy, technológie?

Urobte si poriadok v hlave. Premyslite si svoje dispozície, výsledky, úspechy, oblasti, kde ste dobrí a čo by ste chceli robiť denne. Spýtajte sa na názor ľudí, s ktorými ste pracovali, alebo sa stretávate, ako vás vidia.

Prečítajte si viacero inzerátov

Ak ste si už rozmysleli, o akú prácu máte záujem, prejdite si viacero pracovných ponúk a porovnajte ich, kým sa rozhodnete reagovať. Zamerajte sa hlavne na náplň práce a požiadavky zamestnávateľa.

Nereagujte na ponuky, ak nespĺňate kritériá

Veľa uchádzačov o zamestnanie si hovorí, že za pokus nič nedajú. To je pravda, ale je to zbytočné. Reflektujte len na miesta, kde spĺňate aspoň 80 percent požiadaviek. V pracovných ponukách býva uvedené, aké špeciálne znalosti zamestnávateľ požaduje. Okrem jazykov to môže byť ovládanie počítačových programov, špecifických technológií a úroveň certifikácie.

Znalosť jazykov

Ak neviete odhadnúť svoju úroveň cudzieho jazyka, otestujte sa. Na interne nájdete množstvo aplikácií, alebo požiadajte kamaráta, ktorý požadovaný jazyk ovláda, aby vás ohodnotil. Ak preceníte svoje jazykové schopnosti, riskujete, že si na istý čas zabuchnete dvere. Buďte pripravený, keď vás v telefóne požiadajú, aby časť pohovoru prebiehala v cudzom jazyku.

Venujte pozornosť detailom.

Inzerát napríklad môže byť v slovenčine, ale podmienkou je životopis v angličtine aj nemčine. Je veľká pravdepodobnosť, že jeden z týchto jazykov budete musieť používať pri práci. Zamestnávatelia túto podmienku používajú ako prvé filtračné kritérium, preto je dôležité, aby ste  odpovedali v požadovanom jazyku. Navyše manažér, ktorý rozhoduje o vašom prijatí, môže byť cudzinec.

Nezaujímajte sa o všetky pozície

Väčšie spoločnosti zverejňujú na rôzne pozície podobné inzeráty, pri ktorých vyžadujú od uchádzača rovnaké kritériá. Nikdy nereagujte na štyri ponuky z jednej spoločnosti, ale vyberte si jednu, ktorá vám najviac vyhovuje.

Ak kopírujte životopis, nezabudnite zmeniť údaje

Často sa stáva, že keď reagujete na viacero pozícií, neprispôsobíte svoj životopis a motivačný list konkrétnej ponuke a v rýchlosti zabudnete urobiť potrebné zmeny. Nepôsobí dobre, keď uvediete zlé oslovenie alebo názov pozície. Pozor aj na súhlas so spracovaním osobných údajov. Niekedy si uchádzači skopírujú na webe šablónu a posielajú ju do viacerých firiem. Ostatní potom dostanú súhlas so spracovaním osobných údajov pre iného zamestnávateľa.

Zbytočná kreativita

Aj v dnešnej dobe, keď textové editory umožňujú automatické opravy, prichádzajú životopisy a listy s gramatickými chybami. Pri pozíciách, kde sa vyžadujú komunikačné zručnosti, to deklasuje uchádzača. Je dobré, ak prejavíte svoju osobnosť, ale vyvarujte sa infantilnej kreativity. Dokumenty by mali obsahovať štandardné čierne písmo na bielom. Pri komunikácii s personálnou agentúrou radšej použite formát MS Word, aby ho mohli upraviť pre ďalšie ponuky. Takže žiadny ružový papier, vodopády, ani životopis v PowerPointe.

Neúplné kontakty a fotky zo žúru

Najčastejšie chýba telefónne číslo. Niekedy nastávajú situácie, že firma potrebuje urgentne obsadiť dané miesto a telefonát je pritom najrýchlejšia forma. V komunikácii so zamestnávateľom používajte výhradne profesionálne e-mailové adresy, najlepšie vo formáte meno.priezvisko@názovdomény. Ak posielate fotografiu, nech je to radšej klasický portrét ako fotka z dovolenky. Úplne nepotrebné údaje sú rodné číslo alebo číslo účtu.

Neunavujte čítaním románov

Životopis ani motivačný list nemusí ty byť slohová práca, najlepšie je vypichnúť kľúčové body v odrážkach. V prípade absolventa školy by nemali byť dlhšie ako dve normatívne strany, v prípade špecialistu s praxou najviac tri. Netreba sa rozpisovať o tom, čo ste robili pred dvadsiatimi rokmi, viac sa venujte posledným pracovným skúsenostiam.

Radšej žiadny ako zlý motivačný list

Ak nie ste si istý, motivačný list neprikladajte, ak to zamestnávateľ vyslovene nepožaduje. Ak už, tak musí byť šitý na konkrétnu pozíciu. Treba vyzdvihnúť tri až štyri kompetencie a dôvody, prečo máte o pozíciu záujem. Nepoužívajte všeobecné tvrdenia typu „Rád/a sa učím nové veci“, ktoré nájdete na internetových fórach. Nemajú žiadnu výpovednú hodnotu.

Neposielajte nič, čo od vás nechcú

Niektorí kandidáti majú tendenciu posielať svoje staršie osobné profily, výsledky testov a dotazníky, ktoré už kedysi vyplnili. Nerobte to. Predložte ich až na prípadne vyžiadanie. Veľa firiem používa vlastné testovacie metódy. Ako uchádzač nemôžete presne vedieť, ktoré kompetencie sú pre zamestnávateľa kľúčové.

Buďte pripravený, keď vám zavolajú

Nedajte sa zaskočiť, keď vás budú kontaktovať. Majte premyslených niekoľko otázok, ktoré vás zaujímajú. Ukáže to váš záujem o ponúkané miesto a zanecháte pozitívny dojem. Otázky sa môžu týkať napríklad náplne práce alebo štruktúry pracovného kolektívu. Platové otázky si nechajte až na osobné stretnutie.

Pamätajte si, na aké ponuky ste reagovali

V prípade, že odpovedáte na ponuky viacerých firiem, zapamätajte si ich. Ak vám zavolajú a vy si nespomínate, o čo presne ide, automaticky vás to degraduje v očiach potenciálneho zamestnávateľa. Poukazuje to na to, že si bezhlavo hľadáte hocijakú prácu a nemáte konkrétny záujem o danú pozíciu.